Benaderingen

Afhankelijk van de vraag, en jouw persoonlijke belangstelling, bepalen we in overleg hoe de coachsessies eruit zien. Ik werk met verschillende benaderingen.

      • Inzichtgevend gesprek 
        Praten over hoe en wanneer je probleem is ontstaan helpt. Je lucht je hart en zicht krijgen op je vraagstuk en waar het vandaan komt, brengt veelal ontspanning. Bespreken wanneer het probleem er niet is en wat jij daarin doet, geeft handvatten in de omgang met jouw probleem. 
      • Oplossingsgericht werken
        Deze methode heeft als uitgangspunt dat ieder mens voldoende krachtbronnen in zich heeft. Als je een probleem ervaart, ben je – tijdelijk – de weg kwijt naar deze bronnen. Door het stellen van oplossingsgerichte vragen word je hieraan herinnerd en geleid naar jouw eigen antwoorden.
      • Acceptance en commitment training
        De ACT-methode bevat eenvoudige oefeningen die je leren minder te vechten tegen gevoelens en gedachten, maar deze te aanvaarden en je aandacht en energie te richten op waarden die jouw leven zinvol maken. Hoeveel tegenslag je ook ervaart, je kunt altijd vervulling vinden door te leven in overeenstemming met je waarden.
      • Gewaarwording en mindfulness
        De kernvaardigheid bij mindfulness is het doorbreken van de ‘automatische piloot’, van onze neiging te reageren zonder ons dat bewust te zijn. Met aandachtsoefeningen kun je jouw opmerkzaamheid vergroten. Zo kun je ‘verouderde’ gedragspatronen vervangen door ander gedrag dat beter bij jou past. 
      • Lichamelijke ontspanning
        Via je lichaam en ademhaling kun je je lijf en geest tot rust brengen. En je kunt je lichaam en ademhaling inzetten om spanning of emoties te ontladen. Met een ontspannen lichaam kun je veelal ‘vrijer’ reageren en als je goed in je vel zit, blijf je dichter bij jezelf en sta je steviger.
      • Psychodrama
        Door middel van een rollenspel kun je praktische gesprekstechnieken oefenen en inzicht krijgen in reacties van anderen op jouw stijl van communiceren. 
      • Voice Dialogue
        Hierbij krijg je inzicht in ‘interne dialogen’. De methode werkt met de verschillende ‘deel’- persoonlijkheden die we in ons hebben. Zo hebben we allemaal bijvoorbeeld een ‘innerlijke criticus’, het stemmetje dat je vertelt dat je het niet goed genoeg doet. Als je je bewust wordt van dit stemmetje, en je leert ervaren dat je een keuze hebt, creëer je meer vrijheid in welke ‘ik’ je aan het woord laat.